Amerikaanse auto’s, bandjes en Budweiser-bier

27-6-2018 door: Redactie
Baarlo staat weer bomvol Amerikaanse auto’s tijdens de zestiende editie van Ammy Day op zondag 1 juli. Brommende motoren, rock-‘n-roll muziek en Amerikaanse biertjes zijn kenmerkend voor deze dag. Tim Coopmans, René Beurskens en Rik Peeters vertellen over hun passie voor oude bolides en de organisatie van een festival voor echte achtcilinderliefhebbers.
maskTop
Amerikaanse auto’s, bandjes en Budweiser-bier
maskBottom
Rik Peeters, Tim Coopmans en René Beurskens met Riks Chevrolet Nova uit 1977 en Renés Dodge D200 uit 1977

Een klein groepje Baarlonaren dat in het bezit van oude Amerikaanse auto’s was, besloot zestien jaar ­geleden samen een middagje te gaan toeren. Toen de Baarlonaren na afloop van de tocht samen een biertje dronken, kwamen ze op het idee om de toer jaarlijks terug te laten komen. Deze toertocht is uitgegroeid tot de Baarlose Ammy Day. Zo’n zeven jaar geleden zijn Tim Coopmans (29), René Beurskens (29) en Rik Peeters (28) bij de organisatie van Ammy Day betrokken geraakt. “Eerst hield ik alleen de website voor ze bij, later werd ik samen met Rik en René ook bestuurslid”, aldus Tim. “Het is ook voor de toekomst van het evenement belangrijk dat er jeugdige bestuursleden in de organisatie zitten.”

Het evenement start ieder jaar met een toertocht en daarna vult het dorp zich met de klassieke auto’s. “Dit jaar doen er zeker zestig auto’s mee aan de toer en in het dorp staan er ’s middags nog meer”, vertelt Rik. De dag trekt ieder jaar zo’n driehonderd bezoekers, zowel afkomstig uit de regio als daarbuiten. Rik vertelt: “We proberen ieder jaar weer meer bezoekers te trekken, onder meer door iets speciaals naar Ammy Day te halen. Dit keer komen er verschillende stockcars naar het dorp. Die horen echt bij Baarlo, want ooit heeft hier de NACO gereden op sportpark De Berckt (de vroegere racebaan in Baarlo, red.).”

De drie zijn het erover eens dat de NACO, het wereldberoemde voormalige autocircuit in Baarlo, heeft bijgedragen aan het feit dat er in Baarlo relatief veel mensen in het bezit zijn van een Amerikaanse auto. Op het circuit, dat in 1998 werd gesloten, werden wereldkampioenschappen gehouden met Formule-1 Stockcars en in de hoogtijdagen telde het publiek zo’n 15.000 man. “We zijn ermee opgegroeid en gingen er als kind vaak heen”, zegt René. Tim vult aan: “Dat ging er best hard aan toe daar. Een brok ijzer met een achtcilinder motor, en daar dan iemand in zonder verstand, dat was wat je nodig had voor zo’n race.”

Toch weerhield dit de drie heren er niet van om zelf een Amerikaanse auto, ofwel een achtcilinder, aan te schaffen. Rik grijnst: “Vooral het geluid is zo mooi. Maar ook het gevoel van in zo’n auto zitten. Als je dat eenmaal hebt ervaren, wil je eigenlijk niets anders meer”. René vult aan: “Ieder van ons heeft zo’n auto. De aanschaf is natuurlijk best prijzig en ook het onderhoud en de brandstof zijn niet goedkoop. Je moet er echt zelf aan willen sleutelen, anders is het niet leuk om zo’n oldtimer te bezitten”.

Rik, René en Tim bezoeken Ammy Day al vanaf het begin. “Het is gewoon een schitterend festival!”, roept René. “Er zijn mooie auto’s, bandjes, hamburgers van de tot barbecue omgebouwde auto en er is bier. Wat wil je nog meer?” Rik: “Dat is ook het succes van Ammy Day. Alle ingrediënten voor een geslaagd feestje zijn aanwezig. Het is vrij toegankelijk voor iedereen en met een rodeo stier en een luchtkussen is zelfs aan de kleinsten gedacht”. Op zondag begint om 10.00 uur de toertocht. “Het mooiste moment is altijd wanneer je ‘s ochtends de eerste vreemde achtcilinder aan hoort komen. Iedere auto heeft een eigen geluid, dus je weet het meteen als het iemand is van buiten het dorp”, vertelt Rik.

De drie vrienden sluiten Ammy Day altijd af in de Dodge uit 1977 van René. “Na de lange dag praten we altijd nog even samen na. We kunnen er zo een paar uur zitten te genieten, terugkijkend op weer een mooie editie van Ammy Day”. Ga voor meer informatie over de Ammy Day naar www.baolderseammyday.nl

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie