Napoleonsbaan Baarlo flink verlaagd

Een nieuwe fundering, nieuw asfalt, lagere ligging, bredere fietspaden en de eerste stap naar een ontsluitingsweg richting het Kuukven. De Napoleonsbaan in Baarlo ondergaat vanaf het najaar een flinke opknapbeurt. Op dinsdag 29 januari werden de plannen van provincie Limburg getoond bij zaal Unitas in Baarlo.

Misschien wel de grootste verandering die Baarlonaren en andere gebruikers van de Napoleonsbaan gaan zien, is dat de provinciale weg flink verlaagd wordt. "Het asfalt op de weg is nu zo'n 40 centimeter dik en bestaat uit meerdere lagen die de afgelopen jaren zijn aangebracht", aldus Noud Hillen, ontwerper van het advies- en ingenieursbureau RA Infra, dat de reconstructie ontwierp in opdracht van de provincie.

De hooggelegen weg zorgt voor wateroverlast bij omwonenden, doordat regenwater bij langdurige regenval naar de huizen stroomt. "We vernieuwen de hele fundering en leggen een nieuwe laag asfalt neer. De Napoleonsbaan gaat daardoor 10 tot 35 centimeter omlaag en komt gelijk te liggen met het fietspad en de omgeving." Onder de fietspaden wordt daarnaast een speciaal soort steenwol in de grond geplaatst dat regenwater opneemt en vervolgens weer verder de grond in geleidt. Het fietspad wordt rood beklinkerd en overal 3 meter breed.

Een andere maatregel die is genomen, is dat er op enkele locaties middengeleiders worden gemaakt. Dit zijn een soort verhoogde verkeerseilandjes die tussen twee rijbanen worden aangelegd. "Daardoor lijkt het alsof de rijbaan smaller wordt en ben je geneigd wat af te remmen. Dat is precies waarvoor ze bedoeld zijn", aldus Peters. Bij de provincie waren veel klachten binnengekomen over hardrijders op de Napoleonsbaan in de avonduren en 's nachts.

Ter hoogte van PS Aero en autosloperij Peter Nass komt ook de door Dorpsoverleg Baarlo gewenste eerste aanzet naar een ontsluitingsweg richting Heierhof. Die moet de Bong en Kuukven ontlasten van het vele verkeer dat naar de voetbalclub in de Meeren, Jong Nederland en Art Center De Raay gaat. Op de N273 wordt een linksafvak gemaakt richting Heierhof en er komt een middengeleider, zodat voetgangers en fietsers er veilig in twee keer kunnen oversteken.

De provincie maakt tijdens de reconstructie van de Napoleonsbaan alleen een aanzet en realiseert niet de daadwerkelijke ontsluitingsweg richting Heierhof. De daadwerkelijke weg naar Kuukven moet door de gemeente zelf worden aangelegd, omdat zij verantwoordelijk is voor de wegen binnen de bebouwde kom, met uitzondering van de Napoleonsbaan (N273). Hierover moet de gemeente nog een besluit nemen. (????????)

Verder krijgen de zes bushaltes tijdens de reconstructie een verhoogd perron, nieuwe fietsenrekken en een wachthuisje, worden op enkele plekken bij uitritten oude bomen die het zicht versperren gekapt, komen elders nieuwe bomen en hagen terug en komt er ter hoogte van de Molenberg ook een officiƫle oversteekplaats. Ook weer met een middengeleider, zodat fietsers en voetgangers in twee keer de N273 kunnen oversteken.

In het voorjaar wil de provincie met de aanbesteding beginnen, zodat in oktober de werkzaamheden van start kunnen. De reconstructie wordt in fases uitgevoerd en zal ergens in 2020 klaar moeten zijn. Kijk voor het plan van de provincie voor de bebouwde kom in Baarlo op limburg.nl/n273