Filmen tijdens een bijzondere fietstocht

31-5-2018 door: Redactie
Sander Selen uit Egchel vertrekt op zondag 17 juni naar Noorwegen. Niet om te genieten van de beroemde fjorden, maar om een documentaire te maken over een bijzondere fietstocht. Sander volgt daar namelijk een groep jongeren met een gedragsstoornis die van 18 tot en met 27 juni samen met ex-geüniformeerden met een posttraumatische stressstoornis 3.000 kilometer gaan fietsen.
maskTop
Filmen tijdens een bijzondere fietstocht
maskBottom

Bij de tocht met het thema ‘Ride to live life’ gaan tien jongeren tussen de 15 en 20 jaar met complexe gedragsproblematiek in estafettevorm de 3.000 kilometer tussen Noord-Noorwegen, Zweden, Denemarken, Duitsland en het Utrechtse plaatsje Doorn afleggen. Ze fietsen samen met leden van de Wounded Warriors, een groep oud-geüniformeerden zoals politieagenten en militairen die de tocht georganiseerd hebben. Sander werd door hen gevraagd het geheel in beeld te brengen. “Ik kende de organisator al van een eerder project en dit leek me heel gaaf om te doen.”

Het eerdere project was in 2015. Toen volgde Sander voor provinciale zender L1 een oud-militair uit Helden die naar Sarajevo fietste voor de Wounded Warriors. “Toen zei de organisator al dat ze met iets groters wilden komen en dat ik dan wel een berichtje zou krijgen. Ze wilden iets op touw zetten met een andere doelgroep, maar wel met het fietsen erbij. Dat werkte heel goed bij het omgaan met bijvoorbeeld mentale problemen.” De organisatie koos voor jongeren met gedragsproblematiek.

Sander kreeg inderdaad een telefoontje. “Het wordt een soort roadmovie over twee groepen die vechten voor hun plek in de samenleving”, aldus Sander. “Het zal soms lastig worden, aangezien het toch mensen zijn met problemen. Dan moet je als filmmaker naar hen kijken, maar ook als mens. Ik wil niet de sensatie in beeld brengen, maar juist de groei die ze doormaken. Maar als er iets gebeurt, kan ik dat niet links laten liggen. Het gaat namelijk ook over de hobbels die ze tegenkomen. Hoe gaan ze daar mee om? Dat is een dunne scheidslijn waar ik wel rekening mee moet houden.”

Ook is het lastig filmen als iedereen de hele tijd op de fiets zit. Sander: “Ik denk dat het voornamelijk belangrijk is te filmen na een zware inspanning. Al film ik ook tijdens het fietsen wel. Als de jongeren kapot zijn na een venijnige beklimming, zijn ze kwetsbaar en zie je hun ware ik. Dan moet ik ze voor de camera hebben.”

De documentaire moet zo’n vijftig minuten lang worden. “Dat is een beetje de standaardlengte”, vertelt Sander. “Maar het ligt eraan voor wie ik het ga monteren. Ik heb hart voor de zaak en voel me echt verbonden met het project, maar ik wil ook graag dat de film gezien wordt. Hij draait sowieso in op een paar plekken gelieerd aan de zorginstelling waar de jongeren zitten en defensie of politie. Ik streef er ook naar om het bij een lokale omroep te laten vertonen.”

Sander wil graag iets teweegbrengen. “De documentaire moet goed zijn, maar ik wil iets maken waar mensen iets mee kunnen. Dat anderen zich herkennen in de beelden of dat begeleiders van jongeren met dezelfde problemen er iets van opsteken. Ik vind het gewoon gaaf als de film een maatschappelijke meerwaarde heeft. Daar doe ik het voor.”

“Het wordt mijn eerste echte eigen productie”, vertelt Sander. “Dat is heel erg gaaf, maar ook veel werk. Deze productie ligt heel dicht bij me en het is een volgende stap in mijn carrière. Het is groter dan ik ooit gedaan heb.” Dit keer zit er geen opdrachtgever als L1 achter en moet Sander de benodigde financiën zelf bij elkaar krijgen. “Ik heb een crowdfunding opgezet en ik kan in ieder geval zeker gaan, maar ik ben nog niet zover dat ik zoveel financiën heb dat ik alles kan doen wat ik wil. Dat is nog een doel voor ik vertrek op 17 juni.”

Bijdragen aan de crowdfunding kan door naar www.voordekunst.nl te gaan en te zoeken op ‘Ride 2 live life’. Kijk voor meer informatie over het project op www.ride2livelife.nl

Disclaimer | CopyrightŠ 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie