Hardlopen door de jungle voor goede doel

20-4-2017 door: Redactie
Roel Roubroeks (39) uit Koningslust en Damion Penningnieuwland (28) uit Helden trainen al maanden voor de Jungle Marathon, een 270 kilometer lange hardloopmarathon die door de Braziliaanse Amazone gaat. Daarmee halen ze geld op voor het goede doel.
maskTop
Hardlopen door de jungle voor goede doel
maskBottom

Dit jaar vindt van 5 tot en met 14 oktober de elfde editie plaats van de ultra-marathon, zoals de Jungle Marathon ook wel wordt genoemd. Slechts tachtig mensen mogen elk jaar meedoen. Deelnemers leggen in zes etappes 270 kilometer af. De route gaat door moerassen en rivieren, over sterke beklimmingen en steile hellingen, door dorpjes en rivierstranden en moet gelopen worden in een hoge luchtvochtigheid en temperaturen van boven de 35 graden.

Voor een Europeaan is het moeilijk om voor een marathon in de jungle te trainen. Roel: “Het is daar veertig graden met een luchtvochtigheid van zo’n negentig procent. Daarop kun je hier bijna niet trainen. Het enige wat in de buurt komt, is een gasmasker en meerdere lagen kleding dragen als je gaat hardlopen.” Daarbij moeten de deelnemers een rugzak dragen met militaire voeding, minimaal drie liter zuiver water, talkpoeder en een hangmat om in te slapen. Ook de gezondheid van de hardlopers is een serieuze zaak. “We worden elke vijftien kilometer medisch gecheckt en per vijf deelnemers is er één arts aanwezig.”

Roel en Damion zijn allebei sportief aangelegd, wat van pas komt bij de marathon straks. Roel traint door hard te lopen en te bootcampen bij en met Damion, die personal trainer is en een eigen bootcampschool bij de Heldense Bossen heeft. “We raakten vorig jaar augustus in gesprek bij het bootcampen. Damion zei dat hij graag een keer wilde meedoen aan de Jungle Marathon. Hij zocht alleen nog een gek die met hem mee wilde doen.”

Om zich goed voor te kunnen bereiden, reist het duo anderhalve week vóór de wedstrijd naar Brazilië af. “Daar worden alle lopers met bootjes naar de jungle gebracht”, vertelt Roel. “We krijgen uitleg over de wedstrijd, kunnen wennen aan de omgeving en het weer en we leren hoe we met wilde beesten om moeten gaan. De kans is namelijk groot dat we anaconda’s en alligators tegen gaan komen onderweg.”

De twee sportievelingen wilden echter niet alleen deelnemen aan de marathon, maar ook iets voor het goede doel doen. Omdat er veel aandacht is voor bekende goede doelen als KiKa en het KWF, wilden Roel en Damion iets doen voor een goed doel dat minder bekend is. “Zo zijn we bij de Nina Foundation terechtgekomen”, legt Roel uit. De organisatie zet zich in voor kinderen met het Angelman Syndroom, een aangeboren neurologische stoornis die motorische en verstandelijke beperkingen tot gevolg heeft. Roel: “De zoon van mijn zwager heeft dit syndroom, samen met een kleine 150 andere personen in Nederland. Het is vrij onbekend, maar het is wel belangrijk dat er geld komt om meer onderzoek te kunnen doen. We willen dan ook zo veel mogelijk geld bij elkaar zien te krijgen.”

Hoewel ze niet kunnen wachten tot oktober, is het nog maar de vraag of de uitdaging echt doorgaat. Roel: “We hebben al veel hulp gehad. Notariskantoor Mobers en Dings hielp met het opzetten van de stichting, atlete Jolanda Verstraten is onze fysiotherapeute, Salut Media hielp met het maken van de site en Verstraten Sierteelt heeft ons financieel gesponsord. Maar pas als we 10.000 euro of meer aan sponsorgeld hebben binnengehaald, kunnen we echt naar Brazilië afreizen.” De inschrijfgelden kosten een paar duizend euro, exclusief de kosten van de tickets en voorbereiding. “We willen de inschrijfkosten eruit halen. De rest van de opbrengst gaat volledig naar de foundation.” Eind mei hopen de twee te weten of de marathon voor hen doorgaat. Op zondag 30 april vindt bij HealthCross in Helden een sponsordag plaats. Kijk voor meer informatie over de sponsordag en hoe je Roel en Damion kunt steunen op www.junglemarathon.nl

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie