Poll week 32

8-8-2018 door: Redactie
De Autoriteit Consument & Markt maakte onlangs bekend dat PostNL de tarieven voor postzegels in 2019 met 14,2 procent mag verhogen. De afgelopen jaren had PostNL een speelruimte van ongeveer 8 procent om de tarieven te verhogen en maakte daar ook bijna volledig gebruik van.

Op het moment kost een postzegel 83 eurocent, terwijl deze in 2012 nog 50 eurocent koste. Als reden hiervoor wordt genoemd het teruglopende aantal brieven dat verstuurd wordt. Tegenwoordig zijn dat nog acht miljoen brieven tegenover 20 miljoen tien jaar geleden. Naarmate dit aantal lager wordt, mogen de tarieven hoger zijn. Klinkt logisch, want tegenwoordig zijn er gemakkelijkere manieren zoals e-mails. Wie verstuurt er tegenwoordig nog daadwerkelijk een brief? Met de verzending van brieven wordt iets in stand gehouden dat eigenlijk niet meer van deze tijd is. Die kosten moeten ergens van betaald worden en op deze manier draagt de eindgebruiker ook zijn steentje bij.

Aan de andere kant wordt het daardoor steeds minder aantrekkelijk om een brief of een kaartje te sturen. Het zou jammer zijn als brieven en postbodes helemaal uit het straatbeeld verdwijnen. Door postzegels goedkoper te maken kun je dit in stand houden. Handgeschreven brieven en kaarten zijn eigenlijk net dat laatste beetje persoonlijke contact wat we nog over hebben in een tijd waar alles digitaal is. Dat hoeft ook niet elke week te zijn, maar een handgeschreven kaart voor een verjaardag doet toch net iets meer dan een birthday e-card of zelfs een appje. Het is die extra lading attentie die hiermee gepaard gaat, waarmee we ons toch verbonden met elkaar voelen.

Postzegels horen juist goedkoper te worden. Wat vindt u?

Uitslag vorige week (week 31) > Vier wijkagenten voor Peel en Maas is te weinig > eens 60% oneens 40%

Reageer op dit artikel
Schrijf als eerste bezoeker een reactie op dit artikel!
Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie