Al vijftig jaar een hechte buurtvereniging

17-2-2016 door: Redactie
Buurtvereniging De Dreesse in Helden bestaat dit jaar vijftig jaar. Dat werd zondag 14 februari gevierd met de presentatie van het jubileumboek aan de buurtleden, oud-buurtleden en sponsors bij café De Zoes in Helden. Geert Zetsen is penningmeester, al vijf jaar lid van het bestuur en een van de kartrekkers van de buurtvereniging. Hij legt uit hoe het boek tot stand kwam.
maskTop
Al vijftig jaar een hechte buurtvereniging
maskBottom

In september 1966 stak een aantal buurtbewoners uit Helden hun hoofden bij elkaar en richtte samen buurt­vereniging De Dreesse op. Het ledenaantal is al een paar jaar stabiel. “We hebben op dit moment 115 ­huishoudens bij de buurtvereniging zitten”, aldus Geert. Die huishoudens liggen verspreid over de straten Roggelseweg vanaf de Carolusstraat en Lindanusstraat, Keup, Neerseweg, Böskesweg, Höltje Zuid, St. Annastraat, Driessen, en Schepenstraat.

Om het tiende lustrum te vieren, werd het jubileumboek gemaakt dat zondag werd gepresenteerd. Het boek omvat foto’s van 1966 tot nu, weetjes over de buurt en anekdotes van door de jaren heen. “Met dit boek trappen we het jubileumjaar eigenlijk af”, aldus Geert. “Met vijftien man hebben we bijna een jaar aan het boek gewerkt. We zijn er in maart 2015 mee begonnen. Foto’s verzamelen, informatie opzoeken. Onze buurt heeft een aantal carnavalsprinsen voortgebracht en in 2011 organiseerden wij de boerenbruiloft. We hebben nog een groot buurtfeest op de planning staan op 3 en 4 september. Met de organisatie daarvan zijn we al een paar maanden hard bezig.”

Door het jaar heen organiseert De Dreesse diverse activiteiten voor jong en oud. In totaal zo’n twaalf per jaar. “Paaseieren zoeken voor kinderen onder de vijf jaar, een filmavond, speurtocht of lesje boogschieten voor kinderen tot acht jaar. Voor alle buurtleden houden we in april een voorjaarswandeling of wandelvierdaagse. In mei melden zich elk jaar meer dan dertig mensen, voornamelijk vrouwen, zich aan om te gaan bloemschikken. Dan hebben we nog het vijftigplus-uitstapje, kienen in november, een wintertocht en Sinterklaas in december, eventueel nog bloemschikken in het najaar. En elke twee jaar gaan we ‘koken met mannen’. De mannen krijgen een kookcursus en mogen hun kunsten door de vrouwen laten proeven.” Samen met zo’n vijf andere buurtverenigingen in de omgeving vieren ze jaarlijks grotere activiteiten als Sint-Maarten, Sinterklaas en Koningsdag.

Activiteiten voor elke leeftijd organiseren is volgens Geert een van de ‘geheimen’ om een buurtvereniging levend te houden. “Vorig jaar hebben we een enquête gehouden onder onze leden. We hebben ze gevraagd wat ze van de vereniging vinden. Wat hun verwachtingen waren en welke wensen ze nog hebben. Daar kregen we veel positieve reacties op en tips waar we iets mee kunnen doen. Vragen wat de mensen willen en daarop inspelen door actief te zijn als vereniging en geen enkele doelgroep te vergeten, is heel belangrijk. Zo houd je de mensen en dus de buurt bij elkaar.”

Een andere manier waarop ze het onderlinge contact proberen te behouden, is door middel van de Facebookpagina van de buurt waar 47 buurtbewoners gebruik van maken. “Die hebben we twee jaar geleden aangemaakt”, aldus Geert. “We hebben ook een website, maar in verhouding doen we daar minder mee dan met Facebook. Op Facebook plaatsen we aankondigingen van activiteiten, het laatste nieuws, maar ook foto’s van activiteiten die hebben plaatsgevonden. We zijn ons ervan bewust dat we met de tijd mee moeten gaan. Het is al best bijzonder dat we het vijftigjarig jubileum hebben gehaald. Nu gaan we natuurlijk proberen om de volgende vijftig te halen.”

Disclaimer | Copyright© 2017 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie