Honderden mensen de juiste richting wijzen

12-7-2018 door: Redactie
Bij Deutsche Post DHL op het industrieterrein in Beringe zijn 700 mensen werkzaam en komen er dagelijks 250 vrachtwagens om te laden en lossen. Om ervoor te zorgen dat al die mensen zich veilig op het dertig voetbalvelden grote terrein kunnen verplaatsen, werd er onlangs een nieuw verkeersplan gemaakt. Een grote, logistieke uitdaging.
maskTop
Honderden mensen de juiste richting wijzen
maskBottom
Dennis Gommans bij één van de Tasikoki-tuintjes, met op de achtergrond de nieuwe vrachtwagenstandplaats

Deutsche Post DHL, zoals de Duitse firma officieel heet, is sinds 2004 gevestigd op Zwenkgras in Beringe. Het is een zogenoemde ‘supply chain’-vestiging, of magazijn. Goederen van merken als HP, Intel, Nikon en Kyocera die uit de fabriek komen, worden met vrachtwagens naar Beringe vervoerd en daar tijdelijk opgeslagen. Daarna worden de spullen weer ingeladen en vervoerd naar locaties in Europa, de Verenigde Staten, Rusland of Afrika.

“Iedereen kent DHL van de postpakketjes, maar dat is slechts een deel van wat ze doet”, vertelt Dennis Gommans (40) uit Eindhoven. Hij is sinds vorig jaar business unit-directeur op Campus Beringe, zoals de locatie wordt genoemd, en werkt al 12 jaar voor DHL. In het 2.000 inwoners tellende Beringe ligt de grootste, logistieke DHL-vestiging van de hele Benelux, aldus Gommans. “Iedereen binnen het bedrijf kent Beringe. Voor de ‘supply chain’-tak van het bedrijf is Beringe het middelpunt. Vanuit hier gebeurt alles. Nederland is een land dat ontzettend centraal ligt ten opzichte van de landen eromheen. Daarom is de logistieke sector hier ook zo groot.”

Onlogische wegindeling

De campus op Zwenkgras is in totaal 200.000 vierkante meter groot, vergelijkbaar met dertig voetbalvelden. Er zijn vier hallen gelegen, die samen 125.000 vierkante meter beslaan, waar alle spullen worden opgeslagen. Er werken ongeveer 700 mensen van 26 nationaliteiten en dagelijks rijden 250 vrachtwagens af en aan om spullen te lossen of te laden. “Er komen dus veel mensen het terrein op hier”, aldus Gommans. “Dat betekent ook dat er veel verkeer is en dat er veel mensen rondlopen, terwijl de infrastructuur nog dateerde uit de tijd dat de volumes nog niet half zo goot waren.”

Wanneer vrachtwagens de campus op kwamen rijden, moesten de chauffeurs even hun cabine verlaten om zich te melden bij de beveiliging. Daar werden controles uitgevoerd, waarna de chauffeur verder mocht rijden om te laden of lossen. “De weg was zo ingedeeld, dat ze een rondje moesten rijden om bij de hallen te komen of om het terrein weer te verlaten”, legt Gommans uit. “Maar dat liep regelmatig vast omdat chauffeurs niet veel ruimte hadden om te keren. Daardoor stagneerde de hele boel en stonden vrachtwagens in de rij te wachten. Het was heel onlogisch.”

Daarnaast moesten medewerkers flink omlopen om van hun werkplek, bijvoorbeeld in de magazijnhallen, naar de parkeerplaats te komen. Gommans: “Dan liepen ze op plekken waar ook vrachtwagens kwamen. Er is gelukkig nooit iets misgegaan, maar qua veiligheid kon het beter. Daarom werd het idee geopperd om een nieuw verkeersplan te maken, zodat iedereen zich veilig kan blijven verplaatsen.”

Een stagiair werd gevraagd om mee te denken over de nieuwe verkeerssituatie, er werd budget vrijgemaakt en in maart werd gestart met de realisatie. De facilitair manager was gedurende het hele project verantwoordelijk voor de organisatie en uitvoering. De looppaden zijn op veiligere plekken gemaakt, er is een parkeerplaats gebouwd waar vrachtwagens kunnen staan, er kwam een nieuwe personeelsingang en de parkeerplaats voor medewerkers is veiliger te bereiken.

Ook zijn er bomen geplant en bloementuintjes aangelegd met bij- en vlindervriendelijke planten en bloemen, met daarnaast een plaquette over het Tasikoki Wildlife Rescue Centre in Indonesië. Daar worden met uitsterven bedreigde dieren opgevangen, verzorgd en weer in het wild vrijgelaten. Campus Beringe besloot dit goede doel te gaan steunen. “Dat is met dank aan één van onze medewerkers”, voegt Gommans toe. “Hij pleitte voor meer groen tussen al het beton en asfalt op deze campus. Zo doen we ook weer iets terug.”

De vernieuwde DHL-campus wordt op donderdag 12 juli voor al het personeel en zakenrelaties officieel geopend door wethouder Paul Sanders. Voor het grote publiek staat in het voorjaar van 2019 een open dag op de planning.

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie