Lastige tijd voor regionale evenementen

12-7-2018 door: Redactie
Summer Kick-Off in Meijel moest onlangs besluiten de komende editie van vrijdag 13 en zaterdag 14 juli af te gelasten. Parkfeesten Helden overkwam vorig jaar augustus hetzelfde. Te weinig kaarten werden in de voorverkoop aan de man gebracht, waardoor de evenementen een te groot risico voor de organisatie vormden. Een lastig op te lossen probleem.
maskTop
Lastige tijd voor regionale evenementen
maskBottom

Summer Kick-Off bestaat uit een beachvolleybaltoernooi overdag en ‘s avonds worden de speelvelden omgetoverd tot ‘festivalweide’ waar zo’n 1.800 bezoekers terecht kunnen. De voorverkoop van dit jaar stokte echter bij 137 kaarten en dat was volgens de organisatie echt te weinig. “Je kunt niet gokken op een run op kaarten in de laatste week. Dat is een te groot financieel risico”, liet de organisatie weten.

Jeroen Tijink van Parkfeesten Helden herkent zich volledig in dat verhaal. Drie succesvolle voorgaande jaren van het Heldense festijn bleken geen garantie voor de editie van afgelopen jaar: de voorverkoop was dramatisch en er zat niets anders op dan afgelasten. “Het merendeel van de kosten maak je van tevoren al”, vertelt Tijink. “Als je dan ziet dat je te weinig mensen dreigt te trekken, moet je een keuze maken: afgelasten of een groot risico nemen.”

Het is het probleem van veel evenementen in de regio: mensen die heel laat hun kaartjes kopen. Voor Tijink is het gissen waar dat aan ligt. “Wij hadden andere jaren natuurlijk Rowwen Hèze en Guus Meeuwis, artiesten die bij uitstek geschikt zijn voor een tentfeest en die snel uitverkocht waren. Als je dan optredens boekt van een minder kaliber, zie je toch dat er minder animo is. Boek je echter een grote en dus ook dure naam, kan het ook zomaar zo zijn dat het geen extra bezoekers oplevert vanwege bijvoorbeeld een hogere entreeprijs. Dan is het niet meer laagdrempelig en neem je weer een groot financieel risico vanwege de hogere kosten. Een lastige kwestie.”

Ook bij EGOpop in Egchel zien ze het probleem. Dit jaar koos de organisatie bewust voor minder grote namen. Toch waren de bezoekersaantallen, zeker op zaterdag, goed. “Het is bekend dat mensen in deze regio heel laat hun kaarten kopen”, vertelt voorzitter van Stichting EGOpop Bart Delissen. Het festival begon daarom al maanden voor het evenement met een earlybird-verkoop. “Dat is goed bevallen. Dan ben je verzekerd van een bepaalde opkomst. We richten ons tegenwoordig op de sfeer, niet op grote artiesten.” Want, zo geeft ook Delissen aan, dat geeft geen garantie op meer bezoekers. “Er is zoveel aanbod van muzikale evenementen. Met de juiste sfeer kun je mensen trekken.”

Tijink merk ook dat je mensen op een andere manier moet prikkelen dan grote namen boeken. “Wij zijn echter geen festival waar een bungeejumptruck of zwembad komt te staan, we richten ons echt op de muziek. Daarom werken op dit jaar op zaterdag met tributebands en op zondag met een Duits thema met een zeskamp. Zo proberen we toch een nieuwe weg in te slaan, waarbij we niet afwijken van ons credo: een evenement organiseren waar mensen het gezellig hebben samen.” Parkfeesten Helden zijn dit jaar op vrijdag 14, zaterdag 15 en zondag 16 september.

(Foto: Archief, Parkfeesten Helden)

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie