Geen digitale displays in gemeente

3-1-2018 door: Redactie
In Peel en Maas komen geen digitale displays waar verenigingen hun evenementen op kunnen aankondigen. Dat heeft de gemeente besloten na een onderzoek naar de kosten en voordelen van de digitale borden, zo schrijft het College van B&W in een brief aan de gemeenteraad.
maskTop
Geen digitale displays in gemeente
maskBottom
Foto: Archief HALLO Horst aan de Maas

Na het verbod op de driehoeks- en sandwichborden werd in 2016 tijdens een overleg tussen de gemeente en verenigingen de mogelijkheid tot het plaatsen van digitale aankondigingen geopperd. Vanwege de hoge kosten voor digitale borden zonder reclame en te weinig belangstelling vanuit de gemeenschap, besloot de gemeente af te zien van de optie. “De behoefte aan digitale aankondigingsborden vanuit de gemeenschap wordt als zeer beperkt ervaren”, aldus de gemeente.

De gemeente liet bij vier bedrijven een offerte maken. Daar kwam uit dat de bedrijven bereid waren zes tot acht digitale borden gratis te plaatsen. Daar zat wel een voorwaarde aan vast. “Op deze panelen zouden algemene reclames worden getoond, konden ondernemers reclameteksten kopen en bleef er een (zeer beperkt) deel ruimte voor de gemeente en verenigingen om aankondigingen te doen.”

Dat was volgens de gemeente niet wenselijk. “Daardoor zou het gemeente- en verenigingsnieuws onbedoeld ondergesneeuwd worden door de reclame. Mochten er al digitale borden moeten komen, dan is er sowieso een sterke voorkeur voor borden zonder reclame.” De gemeente vroeg ook aan gemeente Geldrop-Mierlo wat het plaatsen van digitale borden zou kosten zonder reclame. Volgens de gemeente zou dat neerkomen op 10.000 euro per bord.

Alternatieven voor de verenigingen zijn volgens de gemeente onder andere aankondigingen op de websites en Facebook-pagina’s van evenementen en verenigingen. Ook de digitale evenementenkalender van de gemeente en de website Liefde voor Limburg kunnen uitkomst bieden, aldus de gemeente. Carnavalsactiviteiten mogen in de periode van 11 november tot en met Aswoensdag op zelfgemaakte borden geplaatst worden.

(Foto: Een voorbeeld van een digitaal informatiebord in Horst. De foto komt uit het archief van HALLO Horst aan de Maas en toont het bord na de vernielingen in 2015.)

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie