Go Go Gadget Facebook!

19-4-2018 door: Jills
“Met wie date zij nu? Wacht, even opzoeken op Facebook”, zegt een vriendin. We speuren ongegeneerd het profiel van de onbekende man af om vervolgens ons oordeel te vellen. Heerlijk, zo’n avondje borrelen en roddelen. En toch overweeg ik om een streep te zetten door mijn inspecteur-Jill-medium: Facebook.

Die overweging sudderde al langer, maar werd versterkt door het programma Zondag met Lubach, waarin presentator Arjen Lubach mensen massaal opriep om Facebook te verwijderen. Want, zo volgde zijn uitleg, Facebook is corrupt, misleidend en zelfs onveilig. Niet alleen wanneer je Facebook gebruikt, maar ook wanneer je nietsvermoedend op het internet surft worden al je acties gevolgd. Die ‘Big Brother is watching us’-achtige macht zint me niet en dat zette mij aan het denken. Afgelopen maand gebruikte ik Facebook voor welgeteld drie doeleinden: andere mensen bespioneren (net als de overheid), vriendinnen wijzen op grappige filmpjes en tijd verdoen tijdens een wc-bezoek. Ik gebruik het dus eigenlijk nauwelijks. Tevens stoor ik me mateloos aan de tsunami aan meldingen, nepnieuws en overbodige informatie. Maar mijn profiel echt verwijderen? Dat voelt nog te definitief. Ik vind het leuk om een vaag contactlinkje te behouden met oude klasgenoten en buitenlandse kennissen. Daarbij blijkt uit onderzoek dat Facebook enorm goed is voor kleine bedrijven en goede doelen, wat ik mooi vind. Ik besluit een middenweg te gaan volgen: ik verwijder de app, maar mijn profiel nog niet. Dat ik doe ik pas als ik er gevoelsmatig volledig achter sta. Tot die tijd kan ik Facebook nog sporadisch gebruiken en zal ik mijn verdere wc-afleiding moeten zoeken bij andere sociale media. En ja, ik weet heus wel dat Instagram en WhatsApp ook van Facebook zijn. Maar goed, hoe moet ik anders ‘inspecteur Jill’ spelen en andere mensen stiekem in de gaten houden?

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie