Beroemdheden

22-2-2018 door: Hoi
Afgelopen week ging ik naar de open dag van de Tilburgse universiteit. Daar luisterde ik naar een hoorcollege over beroemdheden en hoe belangrijk ze daadwerkelijk zijn in onze samenleving. Ik verbaasde me erover hoe belangrijk ze daadwerkelijk zijn, zonder dat we ons daar bewust van zijn.

Vooral bij jongeren en jongvolwassenen spelen beroemdheden een rol in het leven. Je zult misschien denken ‘Wat voor belang hebben beroemdheden nou in mijn leven?’ en dat is best begrijpelijk, want ik dacht dit namelijk eerst ook. Beroemdheden zien we overal, of we het nou willen of niet. Het meeste zie je ze tegenwoordig op sociale media. Laatst is bijvoorbeeld Kylie Jenner bevallen, wat je misschien hebt meegekregen. Ook al ging dit mij niet aan, ik kreeg het toch mee door simpelweg op sociale media te kijken.

Onbewust spelen beroemdheden in op ons leven. Veel grote bedrijven betalen beroemdheden bijvoorbeeld om hun producten te laten zien aan hun volgers, zodat ze nieuwe klanten krijgen. Persoonlijk moet ik toegeven dat ik ook wel eens iets heb gekocht nadat ik het bij iemand anders gezien had, dus het werkt wel. Het bezighouden met ‘celebrities’ zal misschien niet je hoofdprioriteit zijn, maar voor velen is het wel een vorm van entertainment. Veel vrouwen lezen bijvoorbeeld bij de kapper de Story of de Weekend en mannen houden zich bijvoorbeeld bezig met sportberoemdheden zoals Max Verstappen.

Ook al kennen we deze mensen niet persoonlijk, we interesseren ons toch voor hun levens. Beroemdheden zorgen vaak zelf voor deze betrokkenheid door hun publiek te laten zien wat ze aan het doen zijn, door bijvoorbeeld te posten op Instagram of Twitter. Op het eerste gezicht lijkt deze ‘celebrity-cultuur’ dus niet belangrijk, maar als je er verder over nadenkt, blijkt toch dat het meer invloed op ons heeft dan je denkt.

Lique

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie