Taal in het onderwijs

24-5-2018 door: Hoi
Dit jaar heb ik vervroegd examen Engels gedaan, zodat ik daar volgend jaar alvast vanaf ben en ook omdat ik er goed genoeg in was om dat te kunnen. Toen ik mijn examen had afgerond begon ik me af te vragen hoe leerlingen die niet goed waren in Engels hier een goed punt voor konden halen, met de minimale training die ze in de les krijgen.

Het examen Engels bestaat uit teksten. Iets waar je wel op kunt trainen, maar wat wel veel tijd kost. Tijd die er niet is, maar die gemakkelijk gecreëerd kan worden. Als men op de basisschool al zou beginnen met Engels te geven, zouden niet meer zo veel leerlingen op de middelbare school moeite hebben met het vak. Het hoeft niet eens ingewikkelde lesstof te zijn. Begin bijvoorbeeld al in groep 1 en 2 door Engelse liedjes met de kinderen te zingen en aan hen uit te leggen wat alles betekent. Zodra de kinderen goed genoeg kunnen lezen, kun je Engelse films met ze kijken met in eerste instantie Nederlandse ondertiteling, later Engelse ondertiteling en uiteindelijk zonder ondertiteling. Op deze manier leren de kinderen tegelijkertijd de Engelse taal te lezen, luisteren en hun uitspraak zal er ook erg op vooruit gaan.

De uitspraak is iets waar veel te weinig aandacht aan wordt besteed bij elke vreemde taal, als je het aan mij vraagt. Zo zou ik alle Franse opdrachten kunnen maken die ik wil, maar wanneer ik in Frankrijk zou komen zou ik werkelijk geen idee hebben hoe ik bijvoorbeeld aan een verkoper zou moeten vragen hoeveel zijn product kost. We kunnen dus wederom concluderen dat er vele gaten zitten in het onderwijs.

Renée

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie