Met 80 kilometer per uur bebouwde kom in

7-2-2018 door: Redactie
In de HALLO van donderdag 1 februari deed kroegeigenaar Frank van Meegen een oproep om van onder andere de Molenstraat in Helden een 30-kilometerzone te maken. Heldenaar Theo Geurts vindt dat een prima idee, maar hij wil graag ook de aandacht vestigen op het verlengde van de Molenstraat, de Roggelseweg. “Auto’s komen hier met 80 kilometer per uur de bebouwde kom binnen gejaagd.”
maskTop
Met 80 kilometer per uur bebouwde kom in
maskBottom

De snelheid van het verkeer is het probleem, vertelt Theo. “De gemeente heeft metingen gedaan naar de snelheid van de langskomende auto’s. Bij ons in de buurt ligt een verplichte oversteekplaats voor fietsers. Auto’s mogen daar maar 50 kilometer per uur. Van alle voertuigen die van buiten het dorp komen, rijdt volgens de meting van de gemeente 90 procent harder dan 50 en ongeveer de helft 80 of harder. Eén procent rijdt zelfs harder dan 100 kilometer per uur. Er komen hier duizenden auto’s per dag voorbij, dus dat zijn nogal wat auto’s die veel te hard rijden.”

Paar seconden om over te steken

Theo en zijn vrouw hebben vier kinderen die vrijwel iedere dag de weg moeten oversteken. “Elke morgen zeggen we tegen ze dat ze goed op moeten letten en niet zomaar moeten oversteken. Ook als ze dan moeten wachten. Van ons mogen ze te laat op school komen als dat de reden is.” Volgens Theo verschuilt de gemeente zich achter het feit dat er geen grote ongelukken zijn gebeurd op het stuk weg. “Het is juist de bedoeling dat ze preventief bezig zijn. Ik wil me niet voorstellen dat één van mijn kinderen de eerste is die hier een ongeluk krijgt. De politie reageerde wel meteen op mijn vraag en controleerde al een paar keer op snelheid.”

Bloembakken op de weg plaatsen

De oversteekplek is ook ­populair bij wandelaars en fietsers, zeggen­ Theo en zijn vrouw. “Zeker in de zomer. Daar zitten ook ouderen bij en mensen met een rollator. Die steken niet zo snel over. Als er dan auto’s met 100 aan komen gereden, moeten ze echt doorlopen. Je hebt aan beide ­kanten maar ongeveer 100 meter zicht, dus de auto’s zijn binnen een paar seconden bij je. Daarbij is de drempel die er ligt niet heel nuttig. Daar voel je als automobilist amper iets van.” Theo begon een Facebook-pagina over het onderwerp (Roggelseweg Helden veilig) en ontving naar eigen zeggen al ontzettend veel reacties. “Het leeft zeker. De pagina staat sinds vrijdag online en mijn inbox stroomt sindsdien over. Veel mensen willen blijkbaar een veiligere weg, waar minder hard gereden wordt.”

Net als bij de Molenstraat, in feite dezelfde weg, is provincie Limburg verantwoordelijk voor het beheer. Theo schreef de gemeente en het Dörper Overleg al verschillende keren aan over de problemen, maar kreeg hetzelfde antwoord: de verantwoordelijkheid ligt bij de provincie. “Dat vind ik te makkelijk. Waar een wil is, is een weg. Zeker in de politiek. Er kan toch wel over gepraat worden. De politieke partijen in Peel en Maas zijn wel geïnteresseerd en ik ben met ze in gesprek. Misschien dat zij iets kunnen betekenen. Overigens heb ik ook met Frank van De Zoes gepraat over zijn idee van de 30-kilometerzone. Het zou dom zijn als we de plannen van één straat niet bundelen. Dan kunnen ze de hele weg in één keer aanpakken. Ik zou al blij zijn als de auto’s hier 50 zouden rijden.”

Theo snapt ook dat de meeste aanpassingen alleen op langere termijn mogelijk zijn. “Ik heb daar wel ideeën over, maar het is aan de juiste mensen bij de provincie en gemeente om daar over na te denken. Ik zou wel graag zien dat er op de korte termijn kleine aanpassingen worden gedaan. Dat er een bord komt waarbij mensen gewezen worden op de oversteekplaats of dat er bloembakken of iets dergelijks op de weg worden gezet. Dan moeten de auto’s wel afremmen.”

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie