Hopen op terugkeer schoolzwemmen

24-5-2017 door: Redactie
De campagne Waterveilig van de Heldense Reddingsbrigade en onderwijsstichting Prisma genoot de afgelopen weken veel aandacht in de media. Alle leerlingen van groep 5 tot en met 8 van de Prisma-basisscholen in Peel en Maas krijgen een les over veiligheid in het water. Dat is broodnodig, vertellen initiatiefnemers Pieter Chatrou van het leefstijlprogramma Lekker in je vel van Prisma, en Nico Bots van de Heldense Reddingsbrigade.
maskTop
Hopen op terugkeer schoolzwemmen
maskBottom

“Kinderen halen vaak nog wel hun zwemdiploma, maar daarna doen ze er niets meer mee”, vertelt Nico Bots. “De kinderen die net hun diploma hebben gehaald, kunnen beter zwemmen dan de kinderen die al een paar jaar geslaagd zijn. Het wordt niet meer bijgehouden en ze laten het, toepasselijk omschreven, verwateren. Dat levert gevaarlijke situaties op als ze in de zomer gaan zwemmen.”

Bij de campagne leren alle deelnemende kinderen, bijna negenhonderd in totaal, tijdens een eenmalige les wat ze moeten doen als het misgaat. Ze krijgen les in één van de deelnemende zwembaden uit de gemeente. De Heldense Bossen in Helden, Zwembad Kessel, De Waterlaot in Panningen en zwembad De Kinjerkriebel op camping Beringerzand in Panningen stelden hun zwembaden ter beschikking. De Heldense Reddingsbrigade en onderwijsstichting Prisma stonden aan de basis.

“Het begon met een campagne van de landelijke reddingsbrigade”, vertelt Nico. “Het was echter alleen theorie en wij wilden er meer mee doen en het praktisch maken. Gelukkig was Prisma meteen enthousiast. Zo’n praktijkles blijft toch altijd beter hangen dan wat theorie.”

Vorig jaar nog verdronk een 8-jarige jongen in een vijver in Meijel nadat hij in het water terecht was gekomen. “We beginnen de les met de vraag wat de kinderen moeten doen als ze een drenkeling zien”, vertelt Pieter. “In het water springen, antwoorden ze dan vaak. Dat is nu juist wat ze niet moeten doen. Met de les proberen we de kinderen te laten ervaren hoe het is om een drenkeling te zien of te zijn. We leren ze wat ze wél moeten doen in zo’n situatie: op de kant blijven staan en hulp inschakelen.”

Ook landelijk komt het volgens de initiatiefnemers steeds vaker voor dat kinderen verdrinken of gered moeten worden uit het water. “Dat komt mede doordat het schoolzwemmen in de meeste gemeentes is afgeschaft”, zegt Pieter. “Onze droom is dat het schoolzwemmen weer terugkomt en dat kinderen het zwemmen goed bijhouden. Ik hoop dat de gemeente dit oppikt en er serieus werk van maakt.”

Nico is badmeester van beroep en in de zomerperiode is hij ook regelmatig strandwachter op vrijwillige basis. Op plekken als de Maasplassen in Roermond let hij op de veiligheid. “Je ziet zeker de laatste jaren dat de zwemtechniek van kinderen enorm achteruit is gegaan. Het zwemmen kost dan veel kracht en dat zorgt ervoor dat ze het moeilijk krijgen. Ook zie je steeds vaker dat ouders op de telefoon aan het kijken zijn. Dan letten ze minder op hun kroost. Het is belangrijk dat de kinderen dan zelf ook weten wat ze moeten doen als er iets gebeurt. Natuurlijk kunnen we niet in één les de techniek van de kinderen verbeteren, maar we kunnen wel laten zien wat ze moeten doen in bepaalde situaties.”

De media-aandacht die de campagne kreeg, is ook nog op een andere manier handig, vertelt Pieter. “Aan het project doen alleen kinderen mee die al een zwemdiploma hebben. Als de ouders van de kinderen die geen diploma hebben dat zien, gaan ze er misschien over nadenken. Wij willen niks anders dan dat kinderen gewoon lekker en veilig plezier kunnen maken in het water.”

Tip of mail de redactie Druk dit artikel af
Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie