Organisatie zet streep door Summer Kick-Off

4-7-2018 door: Redactie
Na tien edities moet de organisatie van Summer Kick-Off in Meijel een streep zette door de elfde. Het festival met onder meer een volleybaltoernooi en verschillende muziekpodia verkocht te weinig kaarten in de voorverkoop, waardoor de organisatie zich genoodzaakt zag de komende editie van vrijdag 13 en zaterdag 14 juli te schrappen. “We balen er verschrikkelijk van, maar het ging niet anders.”

“Het was niet reëel om het door te laten gaan”, vertelt Hidde Knops van de organisatie. “We hadden 137 kaarten verkocht. Vorig jaar hadden we op hetzelfde moment 750 kaarten verkocht. Financieel zou het een drama worden. We konden het risico niet lopen om te gokken op een run op kaarten in de laatste week.” De kans was volgens Hidde groot dat de stichting achter het evenement failliet was gegaan met alle gevolgen van dien.

De afgelopen twee edities trokken 1.800 bezoekers per editie. Dat klinkt heel behoorlijk, maar volgens Hidde hadden ze vorig jaar op meer mensen gehoopt. “We hadden vanwege het tienjarig jubileum veel geld gestopt in artiesten, maar de bezoekersaantallen bleven hetzelfde.” Toch was de financiële situatie van de stichting nog steeds goed na de 2017-editie. “We wilden ons dit jaar extra richten op sfeer en hadden onder meer een extra avond met een tributeband en lokale artiesten op het podium en vier podia op de dag van het festival met allerlei soorten muziek. Van Nederlandstalig tot house.” Die aanpak resulteerde niet in de gehoopte verkoopcijfers.

De slechte verkoop ligt volgens Hidde waarschijnlijk aan het feit dat er tegenwoordig zo veel te doen is overal. Hidde: “We hadden bewust gekozen voor het tweede weekend van de vakantie omdat dat volgens ons minder botste met evenementen in de regio dan het eerste weekend met onder meer Panningen kermis. Het is wel het weekend van grotere festivals als Daydream en de Zwarte Cross, maar we dachten dat die ons niet zouden bijten. Misschien dan toch wel. En er zijn dan natuurlijk ook al wat mensen op vakantie. Daar kan het ook aan liggen.”

Toen het bestuur de dramatische voorverkoop zag, besloot ze tot een spoedvergadering op vrijdag 29 juni. Doorgaan bleek niet verantwoord. Op zaterdag kwam het bestuur weer bij elkaar en werden stappen voor afgelasting genomen. Sponsors, artiesten en leveranciers werden gebeld met de trieste mededeling. “We hebben nog nooit zo’n intensieve en vervelende dag gehad bij Summer Kick-Off”, aldus Hidde. “De sfeer was bedrukt. Het leek af en toe wel alsof we een begrafenis aan het regelen waren. Wij als organisatie waren, samen met de vrijwilligers, de drie weken voor de Summer Kick-Off vrijwel elke dag bezig met dingen regelen. Sommigen pakten zelfs een week vrij om op te kunnen bouwen en af te breken. Voor zo’n mensen kwam het afgelasten echt als een donderslag bij heldere hemel.”

Het is volgens Hidde als kleiner festival lastig om te kunnen blijven bestaan. “A-artiesten zijn duur en als dan de kaartverkoop achterblijft, loop je al snel een financieel risico.” Parkfeesten Helden overkwam afgelopen jaar hetzelfde. Ook zij gelastten de editie af. De stichting achter de Parkfeesten kondigde echter aan komend jaar het opnieuw te gaan proberen. Summer Kick-Off hoopt volgend jaar ook een doorstart te kunnen maken. “Eerst zullen de huidige zaken netjes afgehandeld moeten worden. Hierbij hebben we al heel veel steun mogen ontvangen van alle leveranciers en Meijelnaren. Inmiddels heeft een aantal Meijelse ondernemers ons ook al een hart onder de riem gestoken. Mogelijk dat dit resulteert tot een doorstart voor volgend jaar.”

Disclaimer | Copyright© 2018 Kempen Media b.v. | Ontwerp & realisatie Kempen Communicatie
Kempen Media b.v. is partner van Kempen Communicatie b.v.
Kempen Communicatie: Strategie, Creatie, Realisatie