Eindexamenleerlingen hebben moeite met maken van studiekeuze

Vanwege de coronamaatregelen kunnen hogescholen en universiteiten geen open dagen houden. Scholieren geven aan dat hierdoor het maken van een studiekeuze lastig is geworden. Jens van Dijk uit Meijel en Veron Janssen uit Helden vertellen hoe zij een keuze hebben gemaakt.

Jens van Dijk uit Meijel doet dit jaar havo-examen op het Peellandcollege in Deurne en weet nog niet welke vervolgstudie hij gaat doen. Hij twijfelt nog over een studie richting economie of techniek. "Mede door de coronamaatregelen kom ik bijna niet tot een definitieve studiekeuze. Ik vind superveel dingen interessant. Er zijn verschillende opleidingen waar ik eigenlijk net te weinig informatie en gevoel bij heb om een definitieve keuze te maken." Wel is Jens ervan overtuigd in Noord-Brabant te gaan studeren. "Ik wist altijd wel al dat ik iets met cijfertjes wilde gaan doen of iets technisch. Ik heb me er nu echt in moeten verdiepen, zodat er steeds meer opleidingen afvielen. Maar uiteindelijk kan je jezelf gewoon niet genoeg verdiepen, doordat je bijvoorbeeld niet naar open dagen kan gaan. Dit maakt het een stuk lastiger. Ik heb me door middel van online open dagen, voorlichtingen en verschillende gesprekjes met de decaan voorbereid. De decaan draaide volgens mij overuren."
Toch geeft Jens aan het niet spannend te vinden aan een opleiding te beginnen terwijl hij nog nooit een bezoek aan de school heeft gebracht. "Er zijn genoeg mensen die hun eerste opleiding toch anders vinden dan gedacht, ook al hebben ze de school bezocht. We zullen zien wat ervan komt."

Veron Janssen uit Helden doet dit jaar vwo-examen op het Bouwens van der Boijecollege. Zij geeft ook aan het in deze tijd erg lastig te vinden om een studiekeuze te maken. "Dat er geen open dagen en meeloopdagen op de universiteit georganiseerd worden, maakt het erg lastig om een school te kiezen die bij jou past. Er worden natuurlijk wel online open dagen georganiseerd, maar deze bieden geen mogelijkheid om echt de sfeer op de universiteit te ontdekken. Ik ken ook meerdere mensen die zich hebben ingeschreven voor een studie op een universiteit waar ze nog nooit geweest zijn. Ik vind het niet slim om mij in te schrijven voor een school waar ik nog nooit ben geweest en niet zoveel weet over de inhoud van de opleiding. Dan zou ik voor een tussenjaar kiezen en in dat jaar meerdere scholen bezoeken om te kijken welke bij mij past en welke niet. Ik zou het namelijk zonde vinden als ik een studie volg en er later achter kom dat deze niet bij mij past."

Veron wil biomedische wetenschappen aan de Radboud Universiteit in Nijmegen gaan studeren. Ze bezocht online de open dag. "Maar ik vond dat ik hier niet zoveel mee opschoot. Ik ben zelf gelukkig in de vierde al meerdere keren naar de Radboud Universiteit geweest om te kijken hoe de school en stad eruitzien. Ook is er een WhatsAppgroep met eindexamenleerlingen die dezelfde studie als ik willen gaan doen. Hierdoor heb ik al meerdere contacten op de Radboud Universiteit, wat mij een fijn gevoel geeft als ik daar ook daadwerkelijk naartoe ga. Daarnaast heb ik vóór corona ook nog de universiteiten in Leiden en Maastricht kunnen bezoeken. Een stage op de pathologie afdeling van het Laurentius Ziekenhuis in Roermond heeft mij verschillende toepassingen van het biomedisch werkveld laten zien, waardoor ik er zeker van ben geworden dat ik biomedische wetenschappen wil studeren. Ik wist al erg lang dat ik de medische kant op wilde, maar toch twijfelde ik tussen meerdere studies. Ik twijfelde vooral tussen geneeskunde, biologie en biomedische wetenschappen, omdat deze studies veel op elkaar lijken."

Op het Bouwens zijn twee decanen op school aanwezig die leerlingen kunnen helpen met de studiekeuze. Ook wordt er veel aandacht besteed aan de studiekeuze tijdens een mentorles.
Wouter Winter, decaan op het Bouwens, stelt blij te zijn dat er verschillende mogelijkheden zijn om leerlingen toch te kunnen informeren. "Leerlingen worden begeleid tijdens LOB-lessen (loopbaan- en oriëntatiebegeleiding), waarin ze onderzoeken welke opleiding en richting het beste bij hun past. Vervolgens worden ze geïnformeerd over de (online)voorlichtingsmogelijkheden en voeren ze gesprekken over hun loopbaankeuzes." Volgens Veron heeft dat geholpen bij het maken van een studiekeuze. "We moesten vragenlijsten invullen over onder andere interesses en vaardigheden, waaruit dan een studierichting kwam. Ook konden we verslagen maken over open dagen en meeloopdagen die we gevolgd hadden. Dit gaf ook een goed beeld over de studierichting die bij jou past."